STOFFENHEMEL IN DE IDASTRAAT

STOFFENHEMEL IN DE IDASTRAAT

Marlous Schuerman nam een jaar geleden de showroom van hofdecorateur Rob Piepers over in de Juffouw Idastraat. De naam veranderde in Anthus Decorations en ze drukte een haar eigen stempel op de zaak. Maar de keuze is nog even reuze, en net zo fraai en exclusief.

Door Jasper Gramsma

Beatrix

“Zo’n kans krijg ik nooit meer,” dacht Marlous Schuerman toen ze werd benaderd om de zaak van decorateur Rob Piepers over te nemen. Hij ging met pensioen, maar was een grote naam in de interieurwereld; zelfs prinses Beatrix deed naar verluidt bij Piepers haar inkopen. “Ik werkte voor een interieurbedrijf in Amstelveen en gaf een dag in de week les op de NIA Academie. Via de dochter van de huidige eigenaar, aan wie ik doceerde, kwam ik hier terecht.”

Extravagant

Aan de vloerbedekking met tijgerprint is te zien dat de geest van Piepers nog rondwaart in de showroom. Al heeft Marlous er een eigen invulling aan gegeven, extravagant is het samenspel nog steeds. Draperiebehang maakte plaats voor een goudkleurige variant met geometrische vormen en de klassieke kroonluchter werd vervangen door een modern exemplaar. “Alles was in empirestijl, met een groot portret van Napoleon aan de muur,” zegt ze. “Ik houd van moderner, er moest meer rust in komen. Juist het combineren van het bestaande met iets nieuws vind ik de leukste uitdaging. Dat spel kenmerkt mijn werk.”

Workshops

Het eerste jaar stond voor Marlous vooral in het teken van inventariseren en updaten van de catalogi met de meest bijzondere en exclusieve gordijn- en behangstalen: “De collectie was al jaren niet bijgewerkt, waardoor veel materialen helemaal niet meer verkrijgbaar bleken.” Ook de werkplaats boven is leeggeruimd, het handwerk gebeurt tegenwoordig in het gordijnenatelier van het moederbedrijf. “Daarvoor in de plaats wil ik binnenkort boven graag workshops en cursussen gaan geven.”

Goodwill

Haar strategie? “Ik wil de doelgroep graag verbreden en verjongen, zonder de oude klanten van me te vervreemden. Piepers had het vorstenhuis en alles daaromheen, met veel monumentale panden. Die goodwill heb ik nog niet. Tot mijn doelgroep behoort iedereen die openstaat voor een goed advies.” Een beetje fortuin kan daarbij geen kwaad, want de meeste materialen zijn behoorlijk kostbaar. “Omdat ik al zoveel jaren in het vak zit, durf ik naar het budget te vragen. Dat is ook belangrijk, want je wil de wensen en het resultaat zo dicht mogelijk bij elkaar brengen.”

Pinterest

Dat de jongere doelgroep zich uitvoerig informeert op internet, ziet Marlous juist als iets positiefs: “Mensen ‘moodboarden’ steeds vaker en dat geeft al meteen een sfeerbeeld. Maar dit is de plek waar je echt wordt geïnspireerd én geïnformeerd. Je kunt bij ons het ambacht en de mogelijkheden echt ervaren: de technieken, wat de stoffen doen met een ruimte. Dat lukt je niet met Pinterest alleen.” Over de smaak van deze groep vertelt ze: “Jonge mensen willen het moderne hotelchic, dat is eigenlijk klassiek in een nieuw jasje.”

Koffiedrinken

In tegenstelling tot de meeste interior designers, heeft Marlous niet een eigen handschrift van waaruit ze werkt: “Ik ga veel meer uit van wie ik tegenover me heb, en in diegene probeer ik me te verplaatsen. Dat betekent meestal: eerst samen gaan zitten en koffiedrinken. Dan kan de klant vertellen wat ie mooi vindt, wat er met het huis gaat gebeuren en of de lievelingsbank nou wel of niet meemoet. Zo creëren we samen een beeld.” En dan lachend: “Tja, daar komt soms best wat psychologie bij kijken.”

Anthus Decorations, Juffrouw Idastraat 23. Open: dinsdag t/m zaterdag, 10.00 tot 17.00 uur. Telefoon: 070 360 61 73. Meer informatie: www.anthusdecorations.com en Facebook.com/Anthus-Decorations